Informatyk też człowiek - czyli kompetencje miękkie w pracy

Dziedzina informatyki od dawna jest postrzegana jako sfera kompetencji ścisłych, wymagających
oprócz wykształcenia kierunkowego, także umiejętności technicznych i analitycznego myślenia.
Jednak od niedawna pracodawcy rekrutujący na stanowiska w branży IT, doceniają także kompetencje miękkie – społeczne, a podczas rozmów kwalifikacyjnych kandydaci są weryfikowani pod kontem właśnie tych umiejętności.

Zmiana ta wiąże się ze swoistą transformacją rynku pracy która dotyka także tę bardzo ścisłą branżę, transformacja ta wysuwa na plan pierwszy właśnie potencjał ludzki. Coraz większe "umiędzynarodownienie" projektów dodatkowo wzmacnia nacisk na odnajdywanie się w środowisku multikulturowym i umiejętności intrpersonalne.

Pracodawca coraz częściej staje przed wyborem między kandydatem o twardych kompetencjach (takie jak umiejętności programistyczne, administracyjne) który wykazuje brak kompetencji miękkich, a kandydatem pozbawionym tak ścisłej wiedzy i doświadczenia, ale posiadającym potencjał do rozwoju i kompetencje społeczne. Często w takim wyborze wygrywa właśnie kandydat  z wykształceniem kierunkowym, bez  większego doświadczenia, z kompetencjami społecznymi, wykazujący postawę zmotywowaną, nastawioną na szybką naukę, podkreślający swoja lojalność i oddanie firmie.


Zespół podczas pracy
© AKS - Fotolia.com

Choć wydaje się to nieracjonalne, to jest to dziś wymóg specyfiki pracy firmy. Pracodawcy coraz trudniej jest zachować stanowisko dla pracownika który nie potrafi współpracować z innymi. Dlatego często na pierwszej rozmowie kwalifikacyjnej sprawdzane są właśnie kompetencje społeczne, a dopiero po przejściu przez sito wstępnej selekcji bada się twarde umiejętności.

Ocena kompetencji społecznych kandydata skupia się na zachowywaniu się w czasie pracy indywidualnej,  ale przed wszystkim na pracy zespołowej:
- zdolność motywowania samego siebie i innych członków zespołu
- umiejętności interpersonalne: jasność komunikowania się, przekonywanie do swoich racji, inspirowanie, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
- zarządzanie swoją pracą i czasem
- nastawienie na klienta


To dobra okazja dla kandydata aby przekonać osobę rekrutująca do siebie, udowodnić że posiada się także  miękkie umiejętności.
Jeśli jesteś kandydatem to powinieneś zwrócić uwagę na kilka poniższych cech poszukiwanych przez pracodawców:

Innowacyjność – choć to słowo jest odmieniane obecnie na wszystkie sposoby, powinieneś o niej pamiętać. Kreatywny pracownik potrafi wyjść poza schematy, a podczas rozwiązywania problemu szukać kilku dróg wyjścia.   

Umiejętność pracy w zespole – podczas pracy na projektami wymagana jest ścisła współpraca i wymiana informacji między członkami zespołu, na tym tle szczególnie ważne jest dostosowywanie się do innych i szukanie kompromisów.  

Przekazywanie wiedzy – chodzi nie tylko o przekazywanie wiedzy innym członkom zespołu, ale także umiejętność wyjaśnienia zagadnień technicznych osobom nietechnicznym, np. przedstawicielom handlowym.

Zarządzanie czasem – szacowanie czasu wykonania zadań jest częstym problemem podczas pracy nad projektami, warto pamiętać także o czasie potrzebnym na usunięcie ewentualnych błędów.

Autorką publikacji "Informatyk też człowiek - czyli kompetencje miękkie w pracy" jest Małgorzata Koleńska/Rekruteo.pl

Kompetencje miękkie Kompetencje społeczne Kreowanie wizerunku Kwalifikacje

Polecane teksty, porady, opinie z działu Praca

  • Wolontariat - czy ta praca popłaca? Wolontariat - czy ta praca popłaca?

    Wolontariat w Polsce miał miejsce już kilkaset lat temu. Z upływem czasu przybierał inną formę, w latach PRL społeczeństwo było negatywnie nastawione do akcji pomocy innym, wolało nie wychylać się, być jak najmniej widocznym.

  • Student w pracy Student w pracy

    Dwa lata temu bezrobocie wśród absolwentów wynosiło około 22%. Dzisiaj jest ono wyższe o kilka punktów procentowych. Większość studentów, chcąc się usamodzielnić chociaż w minimalnym stopniu ...

więcej»

Dodaj pomysł lub uwagę: