Szukasz pracy - przeczytaj koniecznie


Szukasz pracy od dłuższego czasu i nic. Żadnego odzewu. Ale czy Twoje poszukiwanie pracy można nazwać skutecznym? Skuteczne i nieskuteczne szukanie pracy tak naprawdę różni się sposobem, w jaki podchodzisz do szukania pracy. Trudny rynek, duże bezrobocie, czy kryzys gospodarczy, to sprawy wtórne.

Jakie metody wykorzystujesz, by znaleźć pracę?
Przeglądasz lokalną prasę i portale z ofertami pracy. Robisz tylko tyle, czy aż tyle? Im więcej sposobów szukania pracy wykorzystujesz, tym większe prawdopodobieństwo, że ją znajdziesz. Przeciętna osoba szukająca pracy używa tylko tych dwóch sposobów. Bądź zatem o krok przed innymi i korzystaj z większej ilości metod poszukiwania pracy.

Ile czasu poświęcasz na poszukiwanie pracy?
Większość osób szuka pracy przez 5 godzin tygodniowo lub mniej. Aby być skutecznym, musisz szukać pracy niemalże na cały etat, ok. 30 godzin tygodniowo. Dlaczego? Przyjmijmy, że w obecnej sytuacji gospodarczej znalezienie wymarzonej pracy zajmuje przeciętnie 180 godzin. Jeżeli poświęcisz na to 5 godzin tygodniowo, zajmie Ci to dziewięć miesięcy! Jeżeli będziesz szukać 30 godzin w tygodniu, możesz znaleźć wymarzoną pracę już po 6 tygodniach.

Osoby szukające pracy odwiedzają średnio sześciu pracodawców w miesiącu, dlatego poszukiwanie zajmuje im tyle czasu. Jeśli założysz, że będziesz starać się spotkać z minimum dwom pracodawcami dziennie, znacznie skrócisz czas szukania zatrudnienia. Twoim założeniem powinny być bezpośrednie spotkania z pracodawcami, gdyż jest to najskuteczniejszy sposób na znalezienie pracy. CV powinno się zostawiać po sobie, a nie wysyłać przed sobą.

Aby znaleźć pracę, potrzeba jak najwięcej par oczu i uszu. Mów wszystkim, jakiej pracy potrzebujesz. Informuj, a nie proś o pracę. Staraj się, aby jak najwięcej ludzi wiedziało o Twoich poszukiwaniach. Buduj sieć swoich kontaktów.

Przez cały okres poszukiwania pracy staraj się wyglądać jak najlepiej za każdym razem, gdy wychodzisz z domu. Nigdy nie wiadomo, gdzie możesz spotkać osobę, która mogłaby pomóc Ci w znalezieniu pracy. Dlatego też zachowuj się uprzejmie wobec każdego pracodawcy, nawet, jeżeli wydaje Ci, że w danym miejscu nie znajdziesz pracy. Być może zrobisz na tyle dobre wrażenie, że zechcą polecić Cię jakiejś innej osobie.

Poszukiwanie pracy
© Igor Mojzes - Fotolia.com

A czy wiesz, jakiej pracy szukasz?
Zastanów się, co naprawdę chciałbyś robić. Jeżeli nie będziesz wiedział, czego chcesz, nie będziesz też wiedział, jak tego szukać. A jeśli nawet znajdziesz, możesz tego nie zauważyć. Szukaj pracy, jakiej chcesz, a nie takiej, która jest dostępna, nawet, jeśli miałbyś poszukiwać jej dłużej.

Nie oczekuj jednak, że znajdziesz pracę dokładnie tego samego rodzaju, jaką wcześniej wykonywałeś. Określ także inne rodzaje pracy, które mógłbyś wykonywać i które sprawią Ci przyjemność oraz takie, w których wykorzystasz te same umiejętności i doświadczenia.

Do poszukiwania pracy niezbędna jest wiedza o samym sobie. Musisz przemyśleć odpowiedzi na 3 pytania. Po pierwsze - jakie umiejętności uniwersalne posiadasz (umiejętności dające się zastosować na każdym stanowisku pracy). Po drugie - w jakim miejscu i w jaki sposób chcesz wykorzystać swoje umiejętności. Po trzecie - w jaki sposób możesz się dostać tam, dokąd zamierzasz. Określ nazwy stanowisk pracy, którymi jesteś zainteresowany oraz nazwy firm czy instytucji, które mają do zaoferowania takie stanowiska. Zrób listę 50 firm lub instytucji, w których chciałbyś pracować.
Jeżeli już znajdziesz miejsce, w którym chciałbyś się zatrudnić, warto porozmawiać z kimś, kto tam pracuje (ale nie jest Twoim potencjalnym pracodawcą) o tym, jak trafił do tej pracy, co mu się w niej podoba, a co nie. Takie sprawdzenie miejsca pracy przed zatrudnieniem zaoszczędzi Ci czasu i pieniędzy. W ten sposób sprawdzisz, czy dana praca Ci odpowiada.

Wielu pracodawców uważa, że sposób zachowania się na rozmowie kwalifikacyjnej i sposób wykonywania pracy, to jedno i to samo. Lekceważące podejście do rozmowy jest ostrzeżeniem, że w przyszłości możesz lekceważąco i niedbale wykonywać swoją pracę. Idź na rozmowę jako "człowiek o dużych możliwościach", a nie "człowiek, który prosi o pracę". Nie koncentruj się na tym, co pracodawca może dać Tobie, ale na tym, co Ty możesz dać pracodawcy.

Nie załamuj się, gdy zostaniesz odrzucony po rozmowie kwalifikacyjnej. Pamiętaj, niezależnie od tego, ile razy usłyszysz "nie", potrzebujesz usłyszeć tylko dwa razy "tak" (dwa, abyś miał z czego wybierać J). Za każdym razem, kiedy usłyszysz "nie" zbliżasz się do "tak". Musisz także mieć świadomość, że osoba, która zostaje przyjęta do pracy zamiast Ciebie, to niekoniecznie ktoś, kto wykona pracę lepiej od Ciebie. Bardzo możliwe, że jest to osoba, która po prostu wie, jak zostać przyjętą do pracy.

Wskazówki opracowano na podstawie książki Richarda N. Bollesa "Spadochron. Praktyczny podręcznik dla osób planujących karierę, szukających pracy i zmieniających zawód", FISE, Warszawa 1993.


Autorką publikacji "Szukasz pracy - przeczytaj koniecznie" jest Dominika Pulkowska/Rekruteo.pl

Bezrobocie Poszukiwanie pracy Rozmowa kwalifikacyjna

Polecane teksty, porady, opinie z działu Praca

  • Stosunki międzyludzkie w miejscu pracy Stosunki międzyludzkie w miejscu pracy

    Od wieków stosunki międzyludzkie są niezwykle zróżnicowane, potrafimy się nienawidzić, szanować, kochać. Nie inaczej sytuacja wygląda w stosunkach pomiędzy pracownikami

  • Siła spokoju - czyli Nianią być… Siła spokoju - czyli Nianią być…

    Zawód niani w Polsce zaczyna być coraz bardziej popularny. W związku z brakiem wolnych miejsc w żłobkach i przedszkolach, rodzice coraz częściej decydują się na zatrudnienie niani.

więcej»

Dodaj pomysł lub uwagę: