Stosunki międzyludzkie w miejscu pracy


Od wieków stosunki międzyludzkie są niezwykle zróżnicowane, potrafimy się nienawidzić, szanować, kochać. Nie inaczej sytuacja wygląda w stosunkach pomiędzy pracownikami. Niezależnie od tego, czy mówimy o relacjach pracownik-pracownik, czy pracownik-przełożony, musimy pamiętać o przestrzeganiu odpowiednich norm zachowania.

Etyka pracy odgrywa współcześnie niezwykle istotną rolę. Spory nacisk kładzie się dziś przede wszystkim na efektywność pracy, pracodawcy muszą jednak rozumieć, że wydajność zatrudnianego pracownika jest uzależniona m.in. od jego samopoczucia. To, jak czuje się poszczególna osoba w swojej pracy może mieć znaczący wpływ na to, jak będzie się ona przykładać do swoich obowiązków.

Obowiązkiem każdego pracodawcy jest zapewnienie ludziom, których najmuje, jak najlepszych warunków pracy, zgodnych nie tylko z ogólnymi zasadami bezpieczeństwa, ale i etyki. Pracownik, który będzie odczuwał presję, jaką wywierać na niego będzie jego przełożony, może mieć problemy z pełnym wykorzystaniem swoich umiejętności i, o ile będzie mieć taką możliwość, może z tej pracy wręcz zrezygnować. Oczywiście z drugiej strony nie może dojść do sytuacji, w której relacje między pracownikiem, a pracodawcą będą jedynie koleżeńskie, a osoba zatrudniana nie będzie w żaden sposób kontrolowana. Podstawą zdrowych relacji musi być obustronny szacunek do drugiej osoby. Pracownik wie, że jest uzależniony od pracodawcy, który go utrzymuje ofiarując mu stosowne wynagrodzenie za jego pracę. Z kolei pracodawca bez pracowników nie miałby możliwości kontynuowania swojej działalności.

Rozmowa

Równie istotne są relacje pomiędzy pracownikami. Nie od dziś wiadomo, że dobra atmosfera w pracy sprzyja lepszej wydajności. Jeśli w miejscu pracy dochodzi do konfliktów, pracodawca powinien interweniować i postarać się poprawić sytuację, jeśli widzi, że sami pracownicy nie są w stanie z własnej woli rozwiązać problemu. Pracodawca i sami pracownicy powinni dbać o to, by wzajemne stosunki między nimi były jak najlepsze, w najgorszym razie neutralne. Każdy przejaw wrogości do drugiej osoby w miejscu pracy może mieć złe skutki, mogąc odbić się negatywnie na efektywności pracy, czy nawet zdrowiu pracowników.

Etyka odgrywa niezwykle istotną rolę w naszym codziennym życiu, również w pracy. Powinniśmy nieustannie dbać, by nasze relacje z innymi pracownikami były jak najlepsze, ponieważ z pewnością w przyszłości będzie to procentować.


            

            

            

Kompetencje miękkie Kwalifikacje Szef

Polecane teksty, porady, opinie z działu Praca

  • Zawód z przyszłością część 1 Zawód z przyszłością część 1

    Globalizacja świata, rozwój nowoczesnych technologii, procesy demograficzne i zmiany w stylu życia wymuszają niezwykle dynamiczne zmiany w potrzebach pracodawców.

  • Siła spokoju - czyli Nianią być… Siła spokoju - czyli Nianią być…

    Zawód niani w Polsce zaczyna być coraz bardziej popularny. W związku z brakiem wolnych miejsc w żłobkach i przedszkolach, rodzice coraz częściej decydują się na zatrudnienie niani.

więcej»

Dodaj pomysł lub uwagę: